Sunday, December 19, 2010

haha. lawak macam gampang

bukan aku nak berlagak ke apa
tapi kalau kau dah bagi
telefon genggam kau pengaturan dia
bahasa melayu memang lah aku
terkebil kebil tak faham
sebab telefon genggam yang aku biasa
guna pengaturan bahasa orang putih.
kalau kau tanya aku perkataan
pelik pelik yang mesin telekomunikasi ni guna
dalam bahasa melayu pun aku tak dapat
nak jadi kamus terbaik untuk kau.
ingat aku hebat sangat bahasa melayu?
kalau aku hebat dah lama berdiri
sebaris a.samad said, hamka beliau semua tu.
masuk akal ke kau cakap aku bodoh
melayu sebab aku tak tahu
perkataan mesin telekomunikasi
tu guna bahasa melayu.
kalau kau hebat sangat apesal tak fikir
sendiri apa benda dia mencarut
dalam mesin telekomunikasi kau tu?
kau pun bodoh bm jugak?
semata mata aku sekolah habis
pergi kolej semua tu kau ingat aku tahu
fasih cekap hebat bahasa melayu la?
bahasa melayu aku tahap karyawan la?
kalau kau nak tahu, ilmu aku ni
kalau bentang laut yang luas tu
setitik air laut je ilmu aku tu.
memang salah aku la
tak pergi guna telefon genggam
aku dalam bahasa melayu?
bodoh. lupa diri aku melayu
asik nak cakap bahasa orang putih je.
apa pun semua bahasa org putih,
dari bercakap sampai belajar
semua orang putih.
melayu memang macam ni tak sedar diri.
boleh ke macam tu?
MAKE SENSE KE?
cukup jelas tak aku tulis dalam bahasa melayu ni?
ke bahasa melayu pun
kau TAK FAHAM?
bungolan -.-'

No comments:

Post a Comment